Visst blev det tiara för Silvia!

Detta rubindiadem bar Drottningen i kväll.I mitt förra inlägg skrev jag att drottningen troligen inte skulle bära tiara vid kvällens svarsmiddag i Italien. Men ack så fel jag hade!
"På kvällen gav kungaparet sin svarsmiddag och vanligen är detta något mindre högtidligt än statsbanketten dagen innan. Men klädkoden är i detta fall samma - smoking för herrar. Någon tiara för drottningen blir det alltså knappast. Den som lever får se..."  
Detta skrev jag i föregående inlägg och så klart hade jag fel, så fel. En enklare klänning fick markera att svarsmiddagen inte är lika "fin" som själva statsbanketten, men tiara bar drottningen!

Men samma tiara som gårdagens middag var det emellertid inte. Då bar hon Drottning Sofias Briljantdiadem, medan hon ikväll hade en tiara som kom till Sverige via Gustaf VI Adolfs första hustru, prinsessan Margaret av Connaught. Vid hennes död ärvde näst äldste sonen Sigvard Bernadotte diademet och på grund av vissa tillfälligheter hamnade den åter i händerna på kungafamiljen.

Om man klickar här, kan man se en bild på drottningen från denna kväll, tillsammans med i Italien bosatta Anita Ekberg, 77. Drottningen ler på bilden större än någonsin och undra på det, hon står ju bredvid en legendar - som dessutom är en hängiven monarkist!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0