Anne, The Princess Royal, fyller 60


Foto: LIFEPrinsessan Annes liv kan knappast beskrivas som händelselöst och odramatiskt. Men trots detta, planerar hon ändå inte att vid 60 års ålder trappa ned.
I den kungliga familjen ligger prinsessan i topp med antalet kungliga uppdrag, för henne är 600 publika framträdanden per år inget ovanligt.
- Titta på andra medlemmar av min familj som är avsevärt äldre än jag och säg mig om de har gjort på ett sätt som gör att du tror att jag skulle [trappa ned]. Osannolikt.
Citatet är måhända typiskt för drottning Elizabeths och prins Philips enda dotter, som i dag fyller 60 år. Rättframheten och osentimentaliteten är hennes signum och kanske även ett arv från hennes far, prins Philip, 89, som hon beskrivs stå nära.
I en BBC-dokumentär om The Princess Royal, som sändes i samband med 60-årsdagen, bekräftade prinsessans två barn Peter Philips, 32, och Zarah Philips, 29, bilden av henne som just osentimental och rak.
- Vi växte upp med insikten att vad vi än skulle göra i livet, skulle vi få arbeta hårt - så kör igång och klaga inte! Orden är äldste sonens.
Zarahs bild av sin mamma är till stor del positiv.
- Om jag skulle vara en mor, skulle jag vilja vara som hon.

Foto: LIFE
Prinsessan Anne med maken Tim Laurence och sonen Peter Philips med maka Autumn, som väntar parets första barn.

Anne, The Princess Royal, har onekligen haft ett händelserikt liv. Genom sin skicklighet som ryttare, vann hon guldmedalj i OS i Montreal 1976. Två år dessförinnan, var hon involverad i ett våldsamt kidnappningsdrama, i vilken hon själv var medelpunkten.
Vidare är hon den första frånskilda brittiska kungligheten sedan Henry VIII:s tid som gift om sig (hennes make sedan 1992 heter Timothy Laurence) och den första (högt uppsatta) brittiska kungligheten som fällts för ett brott (vilket skedde 2002, efter att en av hennes hundar attackerat två barn).
Trots vissa motgångar, verkar prinsessan Anne alltid återvända till offentlighetens ljus med högt buret huvud och ökad respekt från alla och envar för varje år som går.

I december blir Anne farmor för första gången - och ett nytt kapitel i den 60-åriga prinsessans liv skrivs.

Foto: LIFE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0