Elizabeth II - Drottning i 60 år


I dag är det 60 år sedan Elizabeth II uppsteg på den brittiska tronen.
Hon befann sig i Kenya tillsammans med prins Philip, den där onsdagen den 6 februari 1952, när hon fick reda på att hennes far, kung George VI, gått bort. På flyget hem informerades den nya drottningen om de ceremonier som nu väntade. På plats vid Heathrows flygplats möttes hon av bland andra Hertigen av Gloucester och premiärminister Winston Churchill. Därefter for hon hem till Clarence House, där hon tillbringade slutet av sin första dag som Det Förenade Kungarikets monark.
Bilden till vänster visar drottning Elizabeth vid sin kröning 1953.

Dagen efter trontillträde höll Churchill ett tal till nationen.
"Nu när vi har Elizabeth II som också uppstiger på tronen i sitt 26:e levnadsår, går våra tankar tillbaka nästan 400 år, till den enastående personligheten Elizabeth I, som förkroppsligade den Elisabetianska eran", sade han.

Vad har då drottning Elizabeth gjort i dag, på dagen sextio år efter uppstigningen på tronen?
Det stora jubiléet inleddes minst sagt lågmält, då hon besökte en skola i Dersingham, Norfolk (se höger bild). Men å andra sidan fortsätter firandet i fem månader...

Faksimil: Daylife


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Hej Johannes!

Hoppas allt är bra med dig. Vi sågs senast på kronprinsessan Victoria och Daniels bröllop. Jag har en fråga som jag undrar om du skulle vilja hjälpa mig med, mejla gärna mig i så fall så kan jag berätta mera. Hälsningar,

Mikaela

2012-02-14 @ 09:43:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0