Drottning Silvia 65 år

Drottning Silvia 65 år idag!I dag fyller drottning Silvia 65 år!
Sveriges drottning sedan 32 år tillbaka fyller i dag folkpensionär, det vill säga 65 år. Men tro inte att hon tänker slå av på takten och gå i pension! Nej, drottningjobbet är ett evighetsarbete och så länge Silvia har hälsan kommer hon troligen gå in för arbetet med 100 procent.
Trots att drottningen tillsammans med kungen har genomfört mer än 60 statsbesök och oräkneliga andra kungliga uppdrag säger hon: "Jag känner att jag har så mycket kvar att ge av mina erfarenheter!" 

Drottningen kommer att fira sin födelsedag tillsammans med familjen och prinsessan Christina, som ju också hon fyllde 65 detta året.
I en intervju med TT inför födelsedagen sade drottningen:
-Jag fyller varken 60 eller 70. Det är mittemellan och det är som drottning Ingrid sa: "Det är något som händer automatiskt.!
Det finns inget som tyder på att kungabarnens partners kommer att närvara vid firandet.
 
Drottning Silvia fick frågan hur hon ser på det gångna årets debatt om kronprinsessan Victorias eventuella bröllop med Daniel Westling.
"Även där tycker jag det är deras privata sak och jag tycker inte heller att någon egentligen ska lägga sig i det. Självklart önskar vi som föräldrar att alla våra barn är lyckliga och också gifter sig med dem de verkligen väljer och älskar. Det tycker jag är det viktigaste."

Drottningen är ständigt mycket uppdaterad om vad som händer omkring henne. Hemligheten bakom detta är, enligt Silvia själv: "Jag träffar många människor och jag måste hålla reda på deras namn och läsa på innan vi träffas. Det är min bästa hjärngympa".

Se födelsedagsintervjun här.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker drottningen uttalar sig lite märkligt i intervjun inför 65 årsdagen, när hon säger att Victorias val av blivande make är helt en privatsak. Så fel, så fel. Kungafamiljen är ingen vanlig familj. Då är deras val av gemål något som berör hela Sverige. De representerar Sverige och inser de inte ens en sådan fundamental sak bör de avgå.

Har alltid varit rojalist, men blir Daniel W. blivande drottninggemål kommer jag att ändra ståndpunkt och många rojalister med mig. Var så säker!!!

2009-01-15 @ 19:16:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0