Daniel på första slottsmiddagen

På torsdagskvällen ägde årets andra representationsmiddag på Kungliga slottet rum och den kom att bli unik - Daniel Westling närvarade nämligen.
Den officiella tillställningen på Stockholms slott såg ut att bli som alla andra representationsmiddagar. 160 gäster var inbjudna, de hälsades välkomna i Vita Havet av Kungaparet, Kronprinsessan och, här kommer den stora förändringen, Daniel Westling.
Han var naturligtvis också han klädd i frack, dock utan ordnar och Serafimerordens band, något det definitivt kommer bli ändring på efter bröllopet nästa sommar. Drottning Silvia återanvände den guldfärgade klänning hon bar vid statsbesöket i Österrike 2007, medan kronprinsessan hade på sig den galastass hon använde på brasilianska statsbesöket i Sverige hösten 2007.
Bland gästerna märktes prominenta personer från bland annat riksdag och regering. Naturligtvis närvarade statsminister Fredrik Reinfeldt och han hade Drottningen till bordet. Kungen hade utrikesministerns hustru Maria Corazza Bildt och kronprinsessan fördes till bordet av sin fästman; Daniel Westling.
Det talades mycket innan själva middagen om den framtida prinsens nervositet, något som inte var särskilt märkbart framför kamerorna. Kanske är det en stor överdrift att påtala Daniels ovana i de fina salongerna, han verkar tvärtom höra hemma här!

Så menyn till denna speciella kväll. I tur och ordning serverades det terrin på gåslever, sjötunga och stekt Bresseduvbröst med tillbehör. Till efterrätt bjöds det på chockladcheesecake med aprikos på matsmulor. Det lät sig smakas!

Av någon anledning kommer årets andra representationsmiddag bli den mest uppmärksammade på många år, vänta bara till fredagen tar sin början...


Kommentarer
Postat av: Anita

Snyggt och bra inlägg Johannes. Ha en trevlig helg.

Kram.

2009-03-13 @ 06:15:27
URL: http://rubin.bloggspace.se
Postat av: ulla47

Fortfarande hemlighållen vinlista?

2009-03-13 @ 06:36:01
Postat av: Johannes

Ja, tyvärr Ulla. Jag frågade ju hovet vid förra representationsmiddagen men har inte fått något svar...

2009-03-13 @ 07:42:00
Postat av: Daniel

ojoj vill oxå få den flerrättersmiddagen

Bjuder du?

2009-03-13 @ 11:47:22
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Demba

Var är du Johannes?

Jag sliter för att försvara dig i getingboet.

2009-03-13 @ 16:50:27
Postat av: ULLA47

HEJ JOHANNNES. Tack för att du alltid svarar på mitt "gnäll" över uteblivna vinlistor ( Jenny svarar aldrig! Och jag begriper inte varför. ) Du hade frågat hovet men inte fått något svar. Kan jag ringa deras informationsavdelning själv och fråga? Vem skall jag tala med och har du något telefonnummer att ge mig. Vi är många Munskänkar som är genuint intresserade av vilka viner som serveras till dessa underbara middagar. Vad är det för fel i det?

F ö tycker jag att du har en mycket ambitiös och bra blogg. Go for it!

2009-03-13 @ 17:04:33
Postat av: Johannes

Hej igen Ulla!

Tack för dina vänliga ord! Jag har skickat ett mail till dig med information om hur du kan kontakta hovet. Lycka till!

2009-03-13 @ 17:50:40
Postat av: Gealach

Jag skulle vilja försöka kopiera de där rätterna och bjuda på en lika fin middag här hemma! Synd bara att de inte talar om vilka viner som serveras... :-D

2009-03-13 @ 22:04:49
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0