En vecka kvar till bröllopet


I dag, lördag, är det endast en vecka kvar tills kronprinsessan Victoria gifter sig med Daniel Westling.
Den svenska monarkin är mer uppmärksammad än någonsin. Bara för ett år sedan, ansåg många monarkister, jag själv inkluderad, att skildringen av det svenska kungahuset i media, var högst bristfällig.
I dag hörs inga dylika klagomål längre. Tack vare detta årets kungliga begivenheter (förutom kronprinsessbröllopet firar som bekant ätten Bernadotte 200-årsjubileum i Sverige), har monarkin fått något av en upprättelse i traditionell media, såsom TV, radio och dagstidningar.

Men allt har naturligtvis inte endast varit positivt. Kvällstidnings- och skvallerbevakningen kring kungahuset har blivit allt mer påtaglig, vilket möjligen kan ge en viss mättnadskänsla av det kungliga nyhetsflödet.
Själv tycker jag det är viktigt att det även fortsättningsvis produceras seriösa reportage i förut nämnda medier om vårt statsskick, så att inte skvallerjournalistiken tar överhand rörande bevakningen. Det tror jag skulle vara skadligt för den svenska monarkin.

Nästa lördag, klockan 15.30, sker vigseln mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Jag, liksom tusentals andra svenskar och utländska turister, kommer att vara på plats för att få en skymt av de kungliga, och få ta del av denna historiska händelse. Det blir en spännande upplevelse...

Kommentarer
Postat av: Gealach

Jag kommer också att ränna omkring där någonstans, med min kamera i högsta hugg!

2010-06-12 @ 20:43:25
URL: http://gealach.wordpress.com
Postat av: Johannes

Trodde nog det, Gealach ;-)

Hoppas att du får bra bilder - och en riktigt trevlig dag!

2010-06-12 @ 22:42:34
Postat av: elina

Vi äter tårta och dricker skumpa framför TV. Fin och informativ blogg!

2010-06-15 @ 20:48:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0