Mitt kungliga år 2011


Såsom boende på Sveriges västsida är det inte alltför ofta man får se kungafamiljens medlemmar på plats, men i år fick jag möjlighet att göra just detta ett flertal gånger. Det här var mitt kungliga år 2011:

12 mars: Kronprinsessans namnsdag, Kungliga slottet


Av mer rutinerade namnsdagsuppvaktare fick jag rådet att vara tidigt på plats utanför Slottet för att få en bra plats, vilket resulterade i att jag i stort sett var först på plats vid Slottsbacken. Vårsolen hade för första gången tittat fram och det var riktigt varmt längs slottsväggarna, i motsats till på Inre borggården, där namnsdagsuppvaktningen ägde rum. Det dröjde inte lång tid innan jag, som var tvungen att ta av mig handskarna varje gång jag skulle ta kort, frös så jag bokstavligt talat skakade och det måste ha varit nästintill olidligt för kronprinsessan Victoria som var betydligt mindre påklädd än vi som stod och huttrade i publiken. Hon strålade emellertid i kapp med solen och fick för tredje året i rad stöd av sin make som fick rycka in och bära några av de många blomsterbuketter som hon fick.

17 mars - Prins Daniel besökte Gunnebo, Mölndal
Begåvat med ett uselt lokalsinne gick jag vilse i Gunneboparken och höll nästan på att missa prins Daniels besök på Gunnebo slott, när två vandrare i sista stund upplyste mig var det låg. Jag lyckades ta mig upp på en kulle där jag hade slottet med tillhörande trädgårdar framför mig och efter en liten stund kom prins Daniel på väg in till Gunnebo slott för att äta lunch. Han slängde en nervös blick åt mitt håll (det var ingen välbesökt tillställning direkt), innan han återfick fattningen och vinkade.
   När det hela var över upplystes jag om platsens historia av en dam som jag antar var bofast i närheten.


30 april - Kungens 65:e födelsedag, Kungliga slottet

 
Det här var dagen efter prins Williams bröllop, så man var nästan lite "mätt" på kungligheter, pompa och ståt, men turen till Slottet i Stockholm var självklar. Bredvid mig stod en kvinna med sin son som inte hade fyllt tio, men som ändå var något av en veteran på Kungens födelsedagsfirande.
Foto: SVT- Han var framme och gratulerade Kungen första gången 2006, men han har alltid velat det själv, berättade hon.
Efter en särskilt högtidlig uppvaktning, åkte jag tillbaka till Göteborg. Där sjöngs inte precis Kungssången, 1 maj som det var. Om inte annat en välkommen omväxling efter en så kunglig helg.


6 juni: Nationaldagen, Stockholm


Redan vid sextiden på nationaldagsmorgonen var jag framme i Stockholm och det var knappast någon nationalistisk yra som rådde vid den tidpunkten. Allteftersom tiden gick strömmade dock folk till vid Slottet och när Kronprinsessparet traditionsenligt slog upp portarna till det årliga evenemanget "Öppet slott", blev folkmassan nästan otäckt påträngande.
   Efter en i övrigt trevlig dag med två andra kungligt intresserade, fick Kungafamiljens färd mot firandet på Skansen utgöra avslutningen på, åtminstone mitt, nationaldagsfirande.



11 juni: Marianne Bernadotte besökte Läckö slott, Lidköping
När Marianne Bernadotte kom till mina hemtrakter för att inviga en utställning om sin make, designprinsen Sigvard Bernadotte, var jag självklart på plats. Sommarsäsongens alla invigningar var tydligen en stor begivenhet där ute på Kållandsö och bland gästerna noterade jag bland andra Ian Wachtmeister.
Tyvärr upphörde min kamera att fungera där, så det blev varken några kort eller något blogginlägg.
Här kan man se hennes invigningstal (från 06.35 i klippet).

31 augusti: Kronprinsessparet besökte GKSS, Långedrag, Göteborg


Kronprinsessan Victoria och prins Daniel fick i bröllopsgåva en heldag i Göteborg där de denna onsdag bland annat besökte Botaniska trädgården. Jag bestämde mig för att på kvällen ta en tur till Långholmen, varifrån M/S Valona skulle ta dem ut till Vinga fyr, där de skulle äta middag.
Innan dess bjöd dock Göteborgs Segelsällskap på en segeltur för prins Daniel, alltmedan Kronprinsessan hetsade honom att ta över rodret (se klipp nedan).
Stora delar av publiken höll samtidigt på att gå under när sjösättningsrampen under dem plötsligt sjönk.



1 september: Kungaparet besökte Borås


Det var första gången jag var i Borås stad, tror jag, och det var väldigt fint beläget vid ån Viskan. Uppslutningen var också stor när Kungen och Drottningen tog en skulpturvandring i centrum. Sällan har de fått så mycket hurrarop under ett officiellt besök, som då.

Gott nytt 2012!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Gott Nytt År 2012.

Mvh:Ingrid

2012-01-01 @ 22:14:35
Postat av: Sofia

Vilken fin resumé och imponerande knippe händelser du fått vara med om 2011!

2012-01-02 @ 00:17:49
URL: http://sofiasvanholm.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0