Norska kungaparet firar rubinbröllop

Idag firar Norges kungapar 40 år som gifta och firar detta i Kroatien.
De reser dock inte ensamma. I cirka två veckors tid har paret seglat med båten "Norge" tillsammans med sonen kronprins Haakon och hans familj.
De befinner sig nu i Kroatien, där man har strosat omkring och sett alla sevärdheter.
"Egentligen borde vi kanske ha väntat i tio år, till guldbröllopet, men vi vet ju inte om vi får någon glädje av det, därför valde vi att fira tillsammans med familjen nu", säger kung Harald till tidningen Varlden.

Harald, då kronprins, träffade Sonja (född Haraldsen); en enkel flicka utan det minsta kungliga påbrå, redan 1959.
På grund av hennes borgerliga ursprung dröjde bröllopet och paret kunde gifta sig först nio år senare: den 29 augusti 1968, idag exakt 40 år sedan.
"Hon har betytt allt för mig. Jag var en helt annan person då jag gifte mig med henne för 40 år sedan", fortsätter kung Harald.
Två barn fick paret; prinsessan Märtha Louise 1971 och prins (idag kronprins) Haakon 1973. Dessa har båda på sina håll bildat familjer och totalt har nu Harald och Sonja fyra barnbarn, ett bonusbarnbarn (kronprinsessans Mette-Marits son Marius sedan tidigare förhållande) och så väntar de ytterligare ett i oktober!
"Jag trodde inte jag skulle bli lika "tussete" (=schåpig?) som andra mor- och farföräldrar, men det har jag blivit", säger han slutligen till Varlden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0