Grace av Monaco skulle blivit 80 år


Den nästintill helgonförklarade furstinnan Grace skulle i dag, torsdag, ha fyllt 80 år.
Hon var en Oscarsbelönad Hollywoodaktris som gav upp hela sin karriär för att bli furstinna i den sydeuropeiska ministaten Monaco. Bröllopet med Rainier III 1956 uppmärksammades världen över och Grace gav landet just den PR som behövdes för att locka till sig jetsetare från jordens alla hörn.

Grace vid sitt bröllop 1956.Det dröjde inte länge förrän de tre barnen kom; prinsessan Caroline, född 1957, prins Albert, född 1958 och prinsessan Stéphanie, född 1965.
Utifrån sett var familjeidyllen fullständig ända tills den septemberdag 1982, då Grace förolyckades i en bilolycka vid orten Menton, nära Monaco, endast 52 år gammal. Hela Monaco sörjde sin mycket populära furstinna.
Ett par månader innan detta, gav Grace sin sista intervju, för journalisten Pierre Salinger (1925-2004). I denna jämförde hon bland annat sin uppväxt med sina barns, skillnaderna mellan Amerika och Europa och sin syn på pressen.
Men det som kanske gör starkast intryck är frågan om hur hon ville bli ihågkommen.
- Jag skulle vilja att man mindes att jag försökte göra ett bra jobb, och att jag var förstående och vänlig.

Se hela intervjun nedan (sex delar), och läs mitt porträtt om furstinnan här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0