Stortingsmiddag med norska kungaparet

Norska kungaparet vid middagen.Den 22 oktober ägde stortingsmiddagen i det Kongelige slottet rum och kung Harald höll traditionsenligt ett tal.
Cirka 200 gäster från det officiella Norge, därav främst stortingsledamöter, var samlade vid den årliga stortingsmiddagen på slottet. Borden var dekorerade med blomster från hovets egna trädgårdar och maträtterna som serverades gick under temat "En smak av Bygdø Kongsgård", och var således lokalt producerat.
Drottning Sonja bar dagen till ära Drottning Josefine's Diamanttiara (vars namn härstammar från kung Oscar I:s hustru), vilken är något av en favorit hos Sonja själv då hon ofta använder just detta smycke.

Kung Harald höll ett längre tal, där han bland annat framhöll att det är 125 år sedan parlamentarismen infördes i Norge. Han tog även upp barns betydelse i samhället, något som gav honom tillfälle att tala om sina egna ättlingar.
"Som 'bestefar' har jag i höst upplevt ett barnbarn som har tagit sina första steg in i skolans vardag. Det har varit trevligt att erfara, och jag gläder mig åt att få ta del av upplevelserna när alla mina barnbarn går in i den spännande nya världen som skolan representerar." Han betonade också vikten av att på politisk nivå sträva efter en så bra skola som möjligt.

Faksimil: Dagbladet.no

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0