Majestätisk middag på slottet


Under torsdagskvällens representationsmiddag sparades det inte på kungliga regalier, vare sig från herrarnas eller damernas sida. 
Mycket ceremoniel i den svenska monarkin har tagits bort, men den fina traditionen av representationsmiddagar på Slottet i Stockholm finns alltjämt kvar. Här bjuder Kungaparet – oftast ett par gånger per år - in rikets främsta företrädare för högtidligt dinnerande i Karl XI:s galleri. Innan dess välkomnades gästerna dock av kungligheterna i Vita havet. 
Bland de mindre återkommande gästerna till dylika evenemang, återfanns i kväll tennisstjärnan Robin Söderling med flickvän.
   Denna gång representerades Kungafamiljen av Kungen, Drottningen, Kronprinsessan och prins Daniel. 

Klädkoden: frack, gör att de kvinnliga gästerna förutom långklänning även kunde plocka fram sina allra finaste smycken. Drottning Silvia kunde till exempel ses bära  de ståtliga Leuchtenbergska safirerna, och såg därför ut som under det finska besöket i Stockholm 2009. Kronprinsessan å sin sida hade valt sin favorit Stråldiademet som komplement till sin majestätiska aftonklänning – ett smycke som hon senast bar på förra årets enda representationsmiddag.

Menyn var inbjudande som alltid; under torsdagskvällen bjöds det på lättrökt ankbröst med jordärtskocksallad, marulksfilé och puylinser samt pak-soi, som följdes av hängmörad oxfilé med bräckt anklever. Till dessert serverades, enligt hovet, ”chokladtvist med körsbärspannacotta och chokladsorbet”.

Faksimil: Belga pictures

 


Kommentarer
Postat av: Gealach

Det är alltid skoj att se vad de har för smycken, och jag brukar också roa mig med att se om de återanvänder någon av klänningarna från tidigare tillfällen, det händer ju rätt ofta.

Det är dock inte Intågssmycket som drottningen har, det är safirhalsbandet. Här finns en större bild: http://bakomkulisserna.svenskdam.se/files/2011/02/DP6F7619.jpg

2011-02-25 @ 08:32:00
URL: http://gealach.wordpress.com
Postat av: Johannes

Aha, tack Gealach! Ändrar det nu.

2011-02-25 @ 18:14:13
Postat av: Anita

Hej Johannes.

Kul att du tittade in hos mig. Ja det är skoj att blogga igen. Behövde nog en paus för det kändes så oinspirerande innan pausen.



Pluggar du fortfarande? Tror jag har frågat förr men det kan ju ha ändrats sedan dess.



Ha det fint. Kram.

2011-03-07 @ 15:52:32
URL: http://rubin.bloggspace.se
Postat av: Maria

hej johannes lägg till mig på msn....mailen jag ger dig är den msn jag har..kram maria

2011-03-23 @ 20:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0