Carl Johan Bernadotte 95 år


Kungens farbror, greve Carl Johan Bernadotte, fyller i dag 95 år.
Han är det siste i livet varande barnbarnsbarnet till drottning Victoria av England och likaledes den ende sonen till "gamle kungen" som lever.
- Jag har alltid varit yngst, men nu är jag plötsligt äldst, berättade greven för Svensk Damtidning när han fyllde nittio för fem år sedan.
- Jag avser faktiskt att bli hundra om det går, avslöjade han för TV4:s Kristine Kaspersen häromdagen.

Gift har han varit två gånger, första gången med veckotidningsjournalisten Kerstin Wijkmark, som han har sina två barn Monica och Christian med.
- Inte nog med att hon var skild, hon var sex år äldre än jag. Men jag var kär! har han sagt till Aftonbladet.
Efter ett händelserikt liv i USA och Frankrike, där bland annat Greta Garbo ingick i den stora vänskaran, blev Carl Johan änkling 1987.

Sin andra hustru Gunnila Wachtmeister (gift Bussler), träffade han första gången 1930, men det var först 57 år senare som han började uppvakta henne.
- Jag jobbade på Engelskt Silver på den tiden och då och då kom han förbi och låtsades gå ut med hunden, mindes Gunnila för Svensk Damtidning i samband med parets tjugoåriga bröllopsdag 2008. Hösten 1988 gifte de sig, med drottning Ingrid av Danmark som bröllopsarrangör.

Greven lever i dag ett lugnt liv med sin fru på Hallandsåsen, men födelsedagen firar han såklart! I kväll sker en middag tillsammans med den närmaste familjen, men Kungaparet bjöd till födelsedagsmiddag på Drottningholm redan den 14 oktober. Närvarande här, skall ha varit prinsessan Christina och Tord Magnuson. Enligt en kommentar till mitt inlägg om prinsessan Margaretha, skall också grevens svägerska Marianne Bernadotte och släktingen Dagmar von Arbin (som fyllde 95 i april), ha varit med.


Greveparet på Kungens 65-årsdag 2011





Dokumentär om Greven, producerad av Falkfilm


Kommentarer
Postat av: Fältmarskalken

Kungliga familjens äldste medlem är i sanning en hedersman och må vi hoppas att han, såsom han önskar, ock uppnår sin 100:e födelsdag.



Greven är en av de sista som har nära blodsband med de som var med och formade historien före första världskriget. En studie av hans anor i fyra led visar på icke mindre än elva regerande furstar (i ödmjukhet ber jag här att få hänvisa till (http://fieldmarchal.blogspot.com/2011/10/gratulationer-pa-95-arsdagen.html).



Remarkabelt är, såsom framhålles i Johannes informativa artikel, att Greven är sista kvarvarande barnbarns barn till Drottning Victoria av Storbrittanien och Irland, Kejsarinna av Indien. En fråga som tarvar mer undersökning är om Greven ock är sista kvarvarande barnbarns barnbarn till Kejsar Vilhelm I, Tysklands Kejsare, Konung av Preussen.

2011-10-31 @ 18:38:13
URL: http://fieldmarchal.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0